• lantiapohjaterapiavälineitä
  • lantiapohjaterapiavälineitä ruutu” width=

Lantionpohja-
terapia

Kontinenssifysioterapia eli lantionpohjaterapia tarkoittaa lantionpohjalihasten toimintahäiriöistä johtuvien ongelmien hoitamista ja ennaltaehkäisyä fysioterapeuttisin keinoin.

Toimintahäiriö voi ilmetä eri-ikäisillä naisilla ja miehillä. Ennaltaehkäisy ja ajoissa hoitoon hakeutuminen on tärkeää. Toimintahäiriöt ilmenevät erilaisina vaivoina esim. virtsankarkailuna levossa tai ponnistuksessa, ummetuksena, ulosteenkarkailuna tai ulostevaikeutena, seksuaalielämän häiriöinä mm. erektiovaikeutena tai yhdyntäkipuina.

Fysioterapia toteutetaan lantionpohjan toimintahäiriöihin perehtyneen fysioterapeutin ohjauksessa. Biopalaute helpottaa lihasten tunnistamista ja harjoittelua. Biopalaute antaa harjoitteesta näkö- ja kuulopalautteen. Tarvittaessa voidaan käyttää kivutonta sähköhoitoa lihasten aktivoimiseen ja kivun hoitoon sekä rentouttamiseen.

Hoitoon hakeudutaan lääkärin lähetteellä ja hoito kuuluu Kelan korvauksen piiriin. Testaukseen voi hakeutua myös ilman lähetettä.

EMG-tutkimuksella selvitetään lantionpohjanlihasten kuntoa, esim. lihasvoima, lepotila eli rentoustaso sekä spontaani aktivoituminen. Tutkimus tehdään joko vagina- tai anuselektrodin avulla. Terapia etenee lantionpohjan lihastestauksen kautta yksilölliseen harjoitteluun biopalautteen, sähköhoidon, pintahoitojen (tarraelektrodi) ja neuvonnan avulla. Kotiharjoitteluun vuokrattavissa NeuroTrack Multi Plus laite.